Kladivo na čarodějnice je historický román Václava Kaplického z roku 1963 podle kterého natočil režisér Otakar Vávra stejnojmenný film.
Když jsem se poprvé dostala ke knize
Kladivo na čarodejnice bylo mi asi 17, 18 let. A byla to spíš taková
školní nutnost. Popravdě ač jsem ráda četla v tu dobu sem nějak nebyla
připravená tohle číst a ani třeba shlédnout, měla jsem ráda růžovou
barvu, a můj pokojík byl olepený hudebními skupinami. Číst Kladivo na
čarodejnice bylo pro mně asi jako kdybych měla sundat svojí růžovou a
vzít si na nohy vojenské kanady a jít do boje. Ke knize jsem se i přesto
vrátila, ať už to patřilo k matuře a nebo později na dalším studiu.
Dnes už se k této knížce vrátím z jaké si zvědavosti a utvořením pohledu
na tehdejší církev.
Církev
a fanatismus církve byl opravdu šílený, krutý a nesmyslný, asi jako
fanatismus muslimů v Islám. Jsem věřící ale tohle tvrdě odsuzuji,
bohužel byla taková doba. Neomlouvám to, to vůbec ne. Jen lidi neměli
takové informace jako jsou dnes, názory, myšlenky se mění. Lidi duševně
rostou.
V šumperském děkanství sídlil děkan Kryštof
Lautner, který měl za kuchařku dívku Zuzanu Voglickou. Děkan ji měl
velmi rád, jako vlastní dceru a bral ji všude s sebou a to později mělo
negativní vliv na jeho osud. Vše začalo tím, že žebračka Maryna
Schuchová chtěla ukrást svěcenou hostii z místního kostela pro svoji
přítelkyni. Ta jí řekla, že potřebuje svěcenou hostii, aby jí kráva
dojila. Zato ji slíbila mouku na lívance. Žebračka měla hlad, a proto
souhlasila. Nešlo tedy o žádné čarodějnictví, ale nevědomost a snaha
najíst se. Hostii v kostele nespolkla, což zpozoroval farář Schmidt a
žebračka byla uvězněna v losinském zámku.
Farář
Schmidt se řadil mezi náboženské fanatiky a ve všem viděl
čarodějnictví. Na zámek bylo svoláno panstvo, jež mělo rozhodnout, co se
s žebračkou učiní. Schmidt navrhl olomouckého advokáta pana Bobliga,
který byl povolán jako inkvizitor v čarodějnických procesech. Ten měl
ještě pomocníka, hrbatého Ignáce, který byl všem odporný. Inkvizitor
Boblig začal vyslýchat žebračku, která nechtě usvědčila také svoji
kamarádku Groerku a Davidovou.
Boblig u nich začal nejprve s výslechy, potom
ale přišla na řadu tortura (mučení), když obžalované neustále tvrdily,
že nejsou čarodějnice. Boblig chtěl získat pouze bohatství, nezáleželo
mu totiž na spravedlnosti procesu, proto chtěl, aby tyto procesy byly co
nejdelší aby z toho utržila nejvíc jeho kapsa. Proto dával uvrhnout do
žaláře další šumperské, losinské a vernířovické občany.
Děkan
Lautner viděl, jaké zlo Boblig páchá, a jako jediný měl odvahu zajet za
olomouckým biskupem, aby mu řekl, jak si počíná Boblig se svým druhem
Ignácem. Nevěděl však, že na biskupství jsou na něj domluvení a že ho
chtějí také dostat za mříže. U biskupa Lautner nepořídil, a proto odjel
zpět do Šumperka. Mezitím se Bobligovi v mukách tortury přiznaly
obžalované k tomu, že Lautner je jejich druhem v čarodějnictví. Tyto
výpovědi poslal Boblig na biskupství a tam se definitivně rozhodlo o
Lautnerově uvěznění. Ještě předtím zavřeli Zuzanu Voglickou se stejným
obžalováním. Když to děkan zjistil, onemocněl. Náhle dostal pozvání od
svého přítele, mohelnického děkana Winklera na posvícení. Lautner
nabídku přijal a jel do Mohelnice. Jenže vše byla léčka. V Mohelnici byl
zatčen a následně uvězněn.
Mezitím byla
provedena exekuce, při níž upálili i Zuzanu Voglickou a jiné měšťanky a
měšťany. Lautner byl zdrcen ze zrady svého přítele Winklera, kterého
znal už od dětství, ale také ze smrti Zuzany. Boblig začal děkana
vyslýchat. Přestože měl silnou vůli při jednom výslechu (asi při pátém
mučení) se přiznal, sice poté vše odvolal, ale Boblig z Edelstadtu to
ignoroval. Byl mu nakonec sdělen rozsudek - upálení. Přesto odmítal
vyzpovídat se ze svých hříchů a argumentoval to tím, že žádné nespáchal.
Do konce svého života popíral jakoukoli vinu. Ještě před smrtí byl
degradován z duchovního stavu a odevzdán světské spravedlnosti. Smrt mu
byla "ulehčena" tím, že mu na krk přivázali pytlík se střelným prachem.
Císař nakonec Bobliga odvolal, protože ani on sám nevěřil v pravdivost výpovědí osob přiznaných u mučení.
Motivy:
čarodějnické procesy s více jak 100 osobami, utrpení, vykonstruované procesy, bezmocnost jednoho, síla mnoho lidí, umění lstí,
moc nesprávného člověka (totalitní režim)
Prostředí:
podkladem je skutečná událost ze 17. století, v oblasti Velkých Losin
Postavy:
děkan Lautner - hlavní postava, velmi vzdělaný, hodný muž; zprvu bojuje o své "ovečky", ovšem postupně se stává sám obětí
Bobligova plánu; dekan se do poslední chvíle snaží upozornit na nespravedlnost a nesmyslnost celého případu, ale nikdo mu
nevěnuje pozornost; později sám končí na hranici
Boblig - inkvizitor, zlý, hamižný, sobecký; nebojí se obětovat životy nevinných jen proto, že si chce žít jako v bavlnce; kdykoliv
vidí v někom hrozbu, rozhodne se ho obžalovat z čarodejnictví, aby se ho "zbavil"; tím se jen zvyšuje počet obžalovaných a jeho
osoby se obává čím dál tím více lidí
Zuzana - Lautnerova hospodyně, hrdá, hodná, upřímná, statečná; když je na ní použito tortury, také přiznává čarodejnictví;
následně je odsouzena k upálení
Téma knihy:
Smutný příběh začíná roku 1680. Vernírovická žebracka Maryna Schuchová je obviněna farářem Schmidtem z čarodejnictví poté,
co
byla odhalena, že si v kostele schovala posvěcenou hostii do šátku.
Slíbila ji Dorote Groerové pro její krávu, která nedojila. To jí
poradila podle staré pověry "stará Davidka". Všechny tři ženy byli nakonec převezeny na zámek Velké Losiny, kde byly uvězněny
a souzeny inkvizitorem Bobligem z Edelstadtu. Ženy samozřejme nebyly žádné čarodejnice, ale po výsleších, ve kterých je Boblig
nařkl
z toho, že létaly na Petrovy kameny (hora v okolí), "obcovaly tam s
galány" a mnoha dalších věcí, a také po tortuře (mučení),
se ke všemu doznaly a byly upáleny. Tohle byl teprve začátek. Postupně začal Boblig se svým hrbatým pomocníkem Ignácem
obvinovat další a další obcany Velkých Losin a později i Šumperka. Zálusk mel hlavně na bohaté, protože získal vždy část jejich
majetku. Procesy probíhaly vždy velice pomalu, aby z toho měl co nejvíc peněz. Po mučení se přiznal i ten nejsilnejší a
nejodvážnejší
človek k cemukoli. Boblig chtel také odsoudit děkana Lautnera, který už
od počátku odhalil jeho zájmy a ostře proti
němu vystupoval. Nejdrív Boblig obvinil a následne i odsoudil k smrti mladou kuchařku Lautnera i jeho nejlepší přátele. Všichni
pod tlakem mučení potvrdili Bobligova obvinění proti Lautnerovi. A tak nakonec, i pred návštevu děkana u biskupa olomouckeho,
kde mu řekl o všem co Boblig provádí, byl i Lautner zatčen. Dlouho vzdoroval, ale po težkém mučení na skřipci se i on přiznal k
hruzným činům, které nikdy neudělal, a byl upálen. Až po 8 letech koncí Bobligovi inkvizicní procesy a na hranici umírá poslední
nevinný človek. Mezitím zabil asi 100 dalších lidí.
Charakteristika textu:
Ve výslechu nebylo nic vzrušujícího. Hlas soudcův1/ zněl nudně, vyslýchaná
odpovídala tiše a rozumně.
Náhle Boblig změnil hlas:
"Už dříve ses přiznala, že s bývala na Petrových kamenech. Je tomu tak?"
Soudci se rázem stali pozornější. Věděli, že odpověď bude rozhodující.
Dorota Biedermannová odpovídala nezměněným hlasem:
"Ano, byla jsem na Petrových kamenech."
V ohromné soudní síni nastalo ticho, které rušilo jen písařovo škrabání.
výtažek použit z Wikipedia.cz
Moje hodnocení:
Kdybych
měla hodnotit bodově od jedničky do deseti a deset by bylo nejvyšší
číslo, určitě bych dala osm. Kniha ač někde jsou výrazy které jsem si
vyhledala se čte dobře, je to napínavé, je to smutné, a je to i velmi
šokující. Kniha mně hodně zaujala, viděla jsem i natočené filmové
zpracování, které bylo také dobrým počinem. Na knihu i film, jsem ale
nějak musela dospět, abych se k ní vrátila ze zvědavosti a s obliby,
dříve tat kniha v době mého dospívaní mě nikdy nebavila, hodně děsila a
přišla mi příliš zvrácená. Můj svět se točil růžovým holčičím světem.
Číst tuto knihu pro mně byl opravdu horor. Dnes to bylo dobré počtení.
není to knížka ke které bych se, ale vracela. Určitě si, ale někdy po
čase shédnu aspoň film.
Žádné komentáře:
Okomentovat